Konkurrentanalyse

FinansKim - læs - arbejd - lær

Konkurrentanalyse

Det er vigtigt altid at se på konkurrenterne. Hvem er markedsleder, udfordrer og følger? Endelig er der plads til en nichevirksomhed? Det er svært at finde tal til at beskrive det, men ved at se på virksomhedens parameterindsat, kan man få et godt hint.

 

Markedslederen er den største på markedet. Ofte med anerkendte brand i porteføljen. Lederen går forrest i produktudvikling og har en kraftig promotionindsats. Distributionen er intensiv og virksomheden har stor økonomisk styrke og fastholder sit prisførerskab – CocaCola er et godt eksempel

Markedsudfordreren ligner meget lederen. De største forskelle er, at brandværdien er mindre og priserne lavere – Pepsi er et godt eksempel

Markedsfølgeren efterligner lederen. Der er en ringe brandværdi og priserne er meget lavere. Promotionindsatsen er ofte lav eller ikke eksisterende – Harboes er et godt eksempel

Markedsnichen kan opstå, hvis en virksomhed har specialiseret sig og henvender sig til en snæver målgruppe – NaturFrisk fra Ørbæk er et godt eksempel.

 

Når virksomhedens position er fastlagt, er det vigtigt at spotte, om denne position kan forbedres eller om den trues. Porters Five Forces er en god model til at undersøge branchen/markedet.

20/3-2013